top of page
  • תמונת הסופר/תעוזי פלג

"העסק הרעב", "העסק השבע", "העסק הריאלי"

עודכן: 26 באוק׳ 2020

בעקרון ארגון עסקי המבקש להגדיל את הפעילות העסקית, עושה דבר חיובי וטריוויאלי. אבל ,יש להיזהר מכך שהגדלת הפעילות לא תהיה אובססיבית ובכל מחיר. חשוב שהעסק יזהה את מקומו במחזור החיים העסקי ויבחן את "מוכנותו הריאלית" לגידול וצמיחה.


בצוע פעילות לצמיחה עסקית כאשר העסק לא מוכן להם באופן ריאלי, עלולים לגרום לעסק נזק בלתי הפיך. בדומה לאדם הנכנס למכון כושר, כאשר גופו איננו מוכן למאמצים הפיזיים שיידרשו. כנ"ל בצמיחה עסקית, מיקום במחזור החיים העסקי איננו מספר השנים בהם קיים העסק.


המיקום במחזור החיים העסקי זה המיקום "ההתפתחותי של העסק", מבחינת תשתיות הניהול והידע שהארגון צבר, הניסיון העסקי והתובנות הניהוליות שנרכשו, דפוסי התנהלותו, מידת השגת היעדים העסקיים ומימוש החזון שלו, כמו כן מיצובו בענף שבו הוא פועל.


ארגונים עסקיים דומים באותו ענף, עשויים להיות ממוקמים במקומות שונים במחזור חייהם העסקיים, ללא קשר לגודלם ולוותק שלהם. בדומה לאנשים בגילאים דומים שהם בעלי התפתחות שכלית, רגשית, ופיזיולוגית שונה בהתייחס לגילם הכרונולוגי.


במאמר הזה בצעתי הפרדה בין שלושה סוגי ארגונים עסקים שהוגדרו: "העסק הרעב", "העסק השבע", "העסק הריאלי"


"העסק הרעב" הינו עסק המחפש כל העת להגדיל את פעילותו, ומתנהג בדומה לאדם המחפש כל הזמן להשביע רעב מדומה. אדם עם צורך אכילה כפייתי, אוכל מכל הבא ליד בכל עת. ועלול לגרום לעצמו נזקים. העסק הרעב מעורב כל העת בתהליכים עסקיים נוטל הלוואות לצורכי רכישה והשקעה בפעילות עסקית, המטרה לרוב הגדלת מחזורי מכירה במהירות.


בעקרון חיפוש מתמיד אחר תוספת פעילות איננה שלילית, אך יש להיזהר שהגדלת הפעילות לא תהיה אובססיבית ובכל מחיר, ושתשתיות העסק מוכנות לצמיחה.


הסכנה של "העסק הרעב" שפעילות מואצת ואובססיבית תפגע :ברווח, בתזרים המזומנים, באיכות, בעמידה בלו"ז, בלקוחות אחרים של החברה.


צמיחה מהירה ולא מבוקרת גרמה לקריסת רשתות כגון "סמי בורקס" ו"נרגילה".


"העסק השבע" הינו עסק שיבצע פעילות של צמיחה רק אם יזהה שזה צורך ודאי ובתזמון מתאים, שההזדמנויות ברות מימוש ומתאימות לו. העסק השבע מתנהל באופן נינוח ורגוע ללא אובססיה להגדיל מכירות באופן מהיר. כל תהליך עסקי נבדק בקפדנות ובזהירות לפני המימוש.


הסכנה של "העסק השבע" שיתר הזהירות ותחושת השובע ירדימו אותו, והוא יפספס הזדמנויות צמיחה מצוינות הנושאות בחובן סיכונים סבירים.


"העסק הריאלי" ישלב בין הזהירות של "העסק השבע", לבין האמביציות של "העסק הרעב". הוא משלב יזמות עם זהירות, התשתיות הארגוניות והעסקיות מבוקרות, ומותאמות באופן שוטף למציאות ולצרכים המשתנים.


"רעב אמיתי" הנו צורך אמיתי של ארגון להרחיב ולהגדיל את תחומי פעילותו בכדי לתת מענה לצרכים המשתנים של הסביבה העסקית שבה הוא פועל העסק, לממש יתרון תחרותי, או/ו יכולות עסקיות קיימות או ברות השגה לצורך "צמיחה טבעית".


"רעב מדומה" הנו צורך אובססיבי לא מבוקר להרחבת פעילות עסקית באופן מהיר, ללא בדיקות כלכליות, וללא יכולות עסקיות מספקות בעקר בתחומי הניהול, תשתיות ומימון. הסיבה נובעת לעיתים מאמונה מוגזמת ביכולות האישיות או/ו העסקיות, משיקולים עסקיים שגויים, קפריזות ואגו של בעלי השליטה.


הארגון השבע הינו ארגון שמרגע הקמתו לא חווה תקופות קשות שחייבו צמצומים או אפילו איומי סגירה, ארגון כזה איננו מכיר את משמעות המחסור, בדומה לאדם שלא חווה רעב או מחסור מימיו. תוצרי העסק היו בעלי בקוש גבוה והעסק צמח בעקביות.


הארגון השבע שמקורות הכנסתו לרוב מובטחים (מיעוט תחרות, ביקוש גבוה, ייחודיות טכנולוגית) מתנהג לעיתים בשאננות, בביטחון, ובבזבזנות יתר.


כאשר תחול הרעה במצבו הכנסתו תרד והרווחיות נפגעת, יתחילו להתבצע תהליכי ייעול בנוסף לאיתור מקורות הכנסה נוספים. בשלב זה הארגון עשוי להימצא במצב ביניים שבין שובע להתחלת רעב.

כלומר פועל עדיין לפי ההרגלים הישנים של "השובע" אך מתחיל להפנים ולחשוש מהצורך להתרגל ל"רעב".

תהליך צמיחה עסקי צריך להיות מבוקר ונשלט, תוך התאמת יכולת לצרכים המשתנים. צמיחת עסק נכונה בדומה לצמיחת אדם צריכה להיות מדורגת וזהירה.


לארגון הסובל מרעב אמיתי, החיפוש אחר פעילות נוספת הוא צורך קיומי, במצב כזה הוא עשוי לקבל עבודות במחיר נמוך (יש להיזהר שהמחיר לא יפחת מהעלות הישירה),ולהבטיח מועדי אספקה קצרים במיוחד דבר שיחייב אותו למאמצים ולעלויות מיוחדות (קבלנות משנה, שעות נוספות, רכישת ציוד עזר).


ארגונים שסבלו בעבר מרעב עסקי נוטים לפתח חששות חשדנויות ורגישות יתר למצבים שונים, ונוטים להתנהל בחסכנות ובקמצנות יתר ומוותרים על השקעות ופתוח, יש להיזהר שהחששות לא יהיו מוגזמים ולא יפגעו בתפקוד העסק בטווח הארוך.


לסכום יש להיזהר מגלולת שינה עסקית: שאננות, שובע, שגרה, שביעות רצון

61 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

התזמון המתאים בבצוע עסקה

רמת המתאם בין הציפיות המשוקללות של הלקוח, מול הכדאיות המשוקללת של הספק, בצרוף השפעת ממד התזמון על כל אחד מהצדדים בעת בצוע העסקה, הם מהגורמים המשפיעים על מימוש העסקה. ציפיות הלקוח במימוש העסקה כוללות:

מימוש תהליך ייעוץ עסקי יעיל

תהליך ליווי של ייעוץ עסקי הוא תהליך דו סטרי בין היועץ והנועץ קרי העסק, יתרונו של היועץ שהוא ניטראלי ללא רגשות לעסק ולמועסקים בו. כמו כן הוא מגיע ללא דעות קדומות. וזאת בניגוד לבעלים שהעסק עבורו הוא מפע

הגדלת הרווחים בעסק

הגדלת הרווח בעסק צריכה להיות שאיפתו של כל עסק בכל תחום פעילות. הרווח כידוע הוא הפער בין ההכנסות לכלל ההוצאות (ישירות/משתנות וקבועות) לפני תשלומי מס הכנסה. הגידול ברווח יכול להתבצע על ידי מספר רב של א

bottom of page