top of page
  • תמונת הסופר/תעוזי פלג

חוקי הפיזיקה של ניוטון בניהול עסקי

עודכן: 15 בספט׳ 2020

ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד.

במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

החוק הראשון של ניוטון בפיזיקה: המוכר גם כחוק ההתמד שמשמעו: כל גוף יתמיד במצבו הקיים, כל עוד לא מופעלים עליו כוחות חיצונים.

החוק הראשון של ניוטון בניהול עסקי: כל ארגון עסקי ימשיך בתיפקודו הנוכחי, כל עוד הארגון נעדר יכולת ונכונות לבצוע שינויים הנדרשים שיביאו לשינוי המצב.

מסקנה: מצב קיים בארגון עסקי לא משתנה מעצמו. לצורך שינוי המצב הקיים ידרשו הפעלת כוח הגבוה מהכוח המקבע את מצבו הנוכחי.

החוק השני של ניוטון בפיזיקה: קובע כי שיעור שינוי במומנטום של גוף, יתרחש רק בכיוון בו הכוח מופעל באופן ישיר וישר אל הגוף. המומנטום מוגדר כמכפלת המסה של הגוף במהירות תנועתו.

החוק השני של ניוטון בניהול עסקי: שיעור המומנטום של מימוש השינוי עומד ביחס ישיר למכפלת הכוח והמהירות שיופעלו ישירות למימוש השינוי הנדרש וביחס הפוך לכוח המונע שינוי.

מסקנה: המומנטום של בצוע השינוי בארגון, תלוי בעוצמת המאמצים שיושקעו ישירות אל מול גורמי המצב הקיים, ובמהירות הבצוע של השינוי.

סיכום שתי הכוחות הפיזיקליים של ניוטון מההיבט העסקי אומר כדלקמן:

בכדי לבצע שינוי מצב קיים בארגון עסקי נדרש תמהיל של: משאבי הון שונים, יכולות ניהוליות ארגוניות ועסקיות, אמונה ונחישות בצורך לשינוי במינון ובעוצמה, הגבוהים מהגורמים השואפים להשאיר את המצב ללא שינוי. המומנטום של השינוי תלוי בעוצמת תמהיל היכולות ובמהירות פעולת הבצוע.

הכוחות מקבעי המצב הקיים האפשריים בארגון עסקי הם: אינטרסים ומידת ההשפעה של בעלי עניין (בעלים, משפחה, אנשי מפתח), חוסר אמונה בעתיד העסק, פחד מתוצאות השינוי, חוסר אמונה ביכולת לשנות, חוסר אמונה בצורך לשנות, חוסר אמונה בהצלחת השינוי, חוסר הבנת הצורך לשנות, חוסר ידע ויכולת לבצע שינוי, עלויות שינוי גבוהות במקביל להיעדר המשאבים (כסף כ"א) הנדרשים לשינוי בכמות מספקת.

משך תהליך ארוך לשינוי, מצב כלכלי לא יציב, חוסר החלטיות, , מצב בריאות וגיל הבעלים, היעדר יורשים ממשיכים בעסק, הסתפקות בתוצאות הבצוע במצב הקיים של העסק, חשש וחוסר ודאות מעתיד הענף, ועוד.

מידת קיום הגורמים האפשריים מונעי השינוי, ועוצמת ההתנגדות לשינוי, איננה בהכרח זהה, כמו גם מכלול האינטרסים והדעות לגבי סוג ואופן שינוי, והם עשויים להתקיים במינונים שונים של נחישות, ועשויים גם להשתנות לעיתים תכופות.

הכוחות מקדמי השינוי האפשריים בארגון העסקי הם: כל הסיבות שצוינו כגורמי בלימה, אבל בראייה והתייחסות חיובית.

את מקורות הגורמים מונעי השינוי ומקדמי השינוי ניתן לחלק לארבעה תחומים עקריים:

אינטרסים: של בעלי עניין בעסק.

עלויות ומשאבים: זמן, כסף, ידע.

תובנות עסקיות: שיקולים כלכליים עסקיים.

גורמים פסיכולוגיים: פחד, אמונה, חוסר בטחון, ספקנות, קושי להחליט

חשוב להדגיש שהגורמים המצוינים, הן הכוחות בעד השינוי והן הכוחות מונעי השינוי, נמצאים בראש של כל אחד מבעלי העניין, במינונים שונים בהתייחס: לסטטוס הבעלות והשפעת המשפחה, לאינטרסים אישיים, לתפקיד בעסק, לניסיון העסקי, לתובנות הניהוליות, ולגורמים פסיכולוגיים ואישיותיים.

מקבלי ההחלטות שהם חלק מבעלי העניין יצטרכו לקבל החלטה. בעסק של אדם אחד כל גורמי התחומים וכל הכוחות בעד ונגד השינוי הם אצל אותו האדם, וההתמודדות היא מול עצמו והשפעות של בני משפחה קרובים.

לסיכום: לכל משאב בעסק צריך להיות יעד לשימוש, הגדרת יעד השימוש תהפוך את עוצמת המשאב לווקטור עסקי, המשאבים יופנו לבצוע שינויים ושיפורים בעסק. התמהיל של כמות המשאבים, ועוצמת האנרגיה הניהולית שתופנה לבצוע השינוי, תידרש להיות גבוהה מהכוח הבולם את השינוי.

מומנטום המימוש של השינוי, תלוי בתמהיל נכון של משאבים דרושים, ובעוצמת המשאבים שיופנו לשינוי, ביחס לעוצמת בולמי השינוי ובמהירות הבצוע. כאשר בכל המהלך מבצעים בקרה בין נקודת המוצא, לנקודה בה נמצאים והנקודה אליה רוצים להגיע.

גם בארגון עסקי כדאי להסתכל מדי פעם בעיניים של פיסיקאי בלא להיות פיסיקאי, לא בטוח שניוטון חשב על זה.......

26 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

התזמון המתאים בבצוע עסקה

רמת המתאם בין הציפיות המשוקללות של הלקוח, מול הכדאיות המשוקללת של הספק, בצרוף השפעת ממד התזמון על כל אחד מהצדדים בעת בצוע העסקה, הם מהגורמים המשפיעים על מימוש העסקה. ציפיות הלקוח במימוש העסקה כוללות:

מימוש תהליך ייעוץ עסקי יעיל

תהליך ליווי של ייעוץ עסקי הוא תהליך דו סטרי בין היועץ והנועץ קרי העסק, יתרונו של היועץ שהוא ניטראלי ללא רגשות לעסק ולמועסקים בו. כמו כן הוא מגיע ללא דעות קדומות. וזאת בניגוד לבעלים שהעסק עבורו הוא מפע

הגדלת הרווחים בעסק

הגדלת הרווח בעסק צריכה להיות שאיפתו של כל עסק בכל תחום פעילות. הרווח כידוע הוא הפער בין ההכנסות לכלל ההוצאות (ישירות/משתנות וקבועות) לפני תשלומי מס הכנסה. הגידול ברווח יכול להתבצע על ידי מספר רב של א

bottom of page