top of page
  • תמונת הסופר/תעוזי פלג

האחראי לעסק מקרטע ומפסיד

עודכן: 15 בספט׳ 2020

בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

נתחיל בכל אלה שלא אחראים, לא אחראי הלקוח שלא מעוניין לקנות, וגם לא הלקוח שמעוניין אך רוצה לשלם פחות עם יותר ימי אשראי. לא אחראי הספק שרוצה להרוויח את המקסימום, ולצמצם ימי אשראי. לא אחראי הבנק שלא מוכן להגדיל את מסגרת האשראי ודורש בטחונות.

לא אחראים העובדים בעסק שמרבים להיעדר או לאחר. לא אחראים בני המשפחה הלא מוצלחים והלא מתאימים שעובדים ורבים בעסק (לעיתים הסדר הפוך).

לא אחראית הממשלה שגובה מיסים. לא אחראי בעל הנכס שדורש דמי שכירות גבוהים, גם לא אחראי המתחרה "הנוכל שמרמה את לקוחותיו ונותן להם זבל". ולא אחראי "השוק" Iלא חשוב איזה.

אני בטוח שהרשימה נראית מוכרת כמעט לכל בעלי העסקים שהעסק שלהם מקרטע ונסגר, רק בהבדל "קטן וזניח", ברוב המקרים זו רשימת האחראים למצבו של העסק.

כעת נעבור לגורמים האחראים למצבו של העסק. בראש ובראשונה בעל העסק בין אם הוא מנהל אותו באופן שוטף, או מפעיל אותו על ידי מנהל שכיר.

מרגע שמוקם עסק, האחראי הבלעדי לגורלו והצלחתו זה בעל העסק.

כל הגורמים שצוינו בפתיח הם אילוצים מוכרים וידועים אתם נדרש להתמודד כל עסק. יכולת ההתמודדות עם אילוצים אלה ואחרים, ומידת ההצלחה של התמודדות זו תשפיע על גורלו של העסק לאורך כל חיו. אילוצים אלה מונחים לפתחו של כל עסק בכל תחום וענף, המינונים עשויים להיות שונים.

כבר בעת הקמת העסק ניתן להעריך את מידת יכולת ההישרדות שלו, לרוב לא ניתן להעריך הצלחות מטאוריות ולא צפויות. ברוב המקרים היזם כל כך מאמין ביכולתו האישית ובביקוש הפוטנציאלי למוצר או לשרות, עד כדי כך שאפשרות הכישלון נדחקת וכאילו לא קיימת.

בכל עסק שמוקם, מידת הספקנות בהצלחת המיזם בשלב התכנית העסקית היא הגורם המרכזי להקמת העסק או לאי הקמתו.

מידת הספקנות צריכה להיות הן לגבי עלות ההקמה, הן לגבי עלות התפעול, הן לגבי ההכנסות ממכירה, הן לגבי קצב הצמיחה המשוער, והן לגבי תזמון התשלומים והתקבולים.

מידת הספקנות לגבי הגורמים שצוינו תשליך על היקף וזמינות ההון הנדרש להקמה ותפעול העסק. חשוב לזכור שלא לכל עסק יש כדאיות קיום עסקית. ובמקרים רבים ניתן לזהות זאת טרום הקמת העסק.

מומלץ שתכנית עסקית תוכן על ידי גורם מקצועי ולא על ידי היזם גם אם הוא מוכשר לכך, מן הטעם הפשוט שלגורם ניטראלי יותר קל להיות ספקן. אפשרי גם שגורם מקצועי שיעבור על התכנית העסקית ויעיר הערות.

בהגדרת הספקנות אין כוונה לספקנות משתקת שתמנע יזמות עסקית, בכל יזמות קיים סיכון וסיכוי יש להטיל ספק גם בסיכוי וגם בסיכון. הדבר דומה לסיכוי שעלול להיוולד תינוק חולה שנדרש יהיה להשקיע בו משאבים רבים של זמן, תשומת לב, כסף ובמקרה הטוב ישרוד פחות או יותר, אך לעולם לא יהיה אדם בריא ורגיל. במידה והדבר ידוע מראש יש לקחת זאת בחשבון.

כאשר העסק מוקם נדרש לנהל אותו, לא כל יזם או בעל מקצוע בתחומו מוכשר ויודע לנהל כנדרש וכראוי.

צורכי העסק ותמהיל כשורי הניהול הנדרשים לעסק משתנים בהתאם למיקום העסק במחזור החיים העסקי שלו (לא גיל כרונולוגי).

תמהיל כישורי הניהול של עסק בהתנעה, שונים מתמהיל כשורי הניהול של עסק ברגיעה, או עסק בצמיחה, או עסק הנדרש לפתוח עסקי כנ"ל צורכי ההון הפיננסי ,הארגוני, האנושי, הטכנולוגי.

ברוב העסקים הפרטיים (בעקר הקטנים והבינוניים) אין שינוי בשדרת הניהול הבכירה והמשפיעה בכל מהלך חיו של העסק. כמו כן אין התאמות של מבנה ההון שצוינו לצורכי העסק. יש לציין שהתאמות צורכי הון וכשורי ניהול צריך לבצע בתזמון הנכון הנדרש לעסק.

גורמים נוספים העשויים להיות מעורבים בכישלון העסקי, הם רואי החשבון של העסק ויועצים עסקיים למיניהם המלווים את עסק, אך לא תורמים לו מספיק. לא לכל עסק יש יועץ עסקי, אך לכל עסק יש רואה חשבון המתחייב מעצם היותו עסק רשום.

רואי החשבון ברובם, אינם יועצי ניהול עסקי. הם עוסקים באירועי עבר. הם מפיקים את הדוחות השנתיים וברוב המקרים בעלי העסק לא מבינים את משמעותם לעומק. במקרים רבים גם לא טורחים להסביר לבעל העסק לגבי סמני אזהרה.

הדוחות השנתיים מופקים לרוב כמעט שנה לאחר סיום שנת הפעילות, וניתן להתייחס לדוח במקרים רבים כמו דוח פתולוגי שלאחר המוות.

בזמן האמת לרוב העסקים הקטנים והבינוניים אין קשר שוטף עם רואה החשבון שלהם. מה גם שבשלב זה לרוב יש רק מידע חלקי ולא מלא. אבל גם ניתוח של מידע זה אם הוא נעשה לעומק עשוי לסייע לזהות בעיות ומגמות שליליות.

בכל מקרה רואה חשבון ברוב המקרים איננו תחליף לייעוץ ראוי בניהול עסקי, והוא איננו תחליף להיעדר יכולת ניהול ראוי של בעל העסק.

הצלחה או כישלון עסקי נמדדים בסופו של דבר ביתרות המזומנים בבנק.

במקרים רבים העצות שבעל העסק מקבל זה לקחת הלוואה, למחזר הלוואה, להגדיל מסגרת אשראי או לעבור בנק. כלומר העצות הן בתחום תוצאת הבעיה (מחסור במזומנים) זה נכון אם הבעיה היא בנזילות העסק ולא ברווחיות העסק.

במקרים רבים בעיית הנזילות נגרמת מהפסד מצטבר. לכן יש לזהות את הסיבות להיעדר נזילות מספקת.

שימוש ביועץ לניהול עסקי ראוי ומנוסה לצורך ליווי שוטף של העסק עשוי לסייע רבות לבעל העסק בזמן אמת.

לסכום ניתן לומר שהאחריות הישירה לניהול העסק, ולתוצאות העסקיות לטוב ולרע הן באחריותו המלאה של בעל העסק. כל דבר שבעל העסק יעשה או לא יעשה, בתזמון כזה אחר ישפיע על התוצאות העסקיות לכאן, ולכאן.

אני חושב שלרוב בעלי העסקים בעצם לא חידשתי דבר, ואולי בעצם כן.

16 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

התזמון המתאים בבצוע עסקה

רמת המתאם בין הציפיות המשוקללות של הלקוח, מול הכדאיות המשוקללת של הספק, בצרוף השפעת ממד התזמון על כל אחד מהצדדים בעת בצוע העסקה, הם מהגורמים המשפיעים על מימוש העסקה. ציפיות הלקוח במימוש העסקה כוללות:

מימוש תהליך ייעוץ עסקי יעיל

תהליך ליווי של ייעוץ עסקי הוא תהליך דו סטרי בין היועץ והנועץ קרי העסק, יתרונו של היועץ שהוא ניטראלי ללא רגשות לעסק ולמועסקים בו. כמו כן הוא מגיע ללא דעות קדומות. וזאת בניגוד לבעלים שהעסק עבורו הוא מפע

הגדלת הרווחים בעסק

הגדלת הרווח בעסק צריכה להיות שאיפתו של כל עסק בכל תחום פעילות. הרווח כידוע הוא הפער בין ההכנסות לכלל ההוצאות (ישירות/משתנות וקבועות) לפני תשלומי מס הכנסה. הגידול ברווח יכול להתבצע על ידי מספר רב של א

bottom of page