• עוזי פלג

זיהוי ופתרון בעיות בעסק, בהתאם ל D.N.A העסקי

עודכן ב: ספט 15

עשרות אלפי עסקים קטנים נפתחים ונסגרים מידי שנה. כל עסק שנסגר הוא מעין פגוע כלכלי לבעליו. כל עסק שנסגר משאיר אחריו צלקות פיננסיות, משפחתיות ונפשיות ברמה כזו או אחרת.

לרוב היזמים של עסקים קטנים אין ניסיון ניהולי, ניסיון ניהולי צוברים לא לומדים בשום קורס או הכשרה. לדעתי יש חשיבות רבה לליווי של כל עסק על ידי יועץ לניהול עסקי מנוסה בעל ניסיון ניהולי.

כאשר נהג צעיר חדש מקבל רישיון נהיגה הוא מחויב בליווי של מבוגר בזמן הנהיגה למשך חצי שנה, וגם אז עדיין אין לו מספיק ניסיון נצבר בנהיגה. להערכתי אם כל עסק חדש היה מלווה על ידי יועץ מנוסה ומתאים בשנת חיו הראשונה, מספר העסקים הנסגרים היה מצטמצם משמעותית.

עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

לכן מומלץ לפנות ליועץ מנוסה להתחבט ולהתלבט ביחד.

חשוב לדעת שארגון עסקי בכל גודל הוא מערכת, והתוצאות העסקיות הן סינרגיה של מרכיביו. התוצאה הסופית מושפעת מתפקוד משולב של כלל המרכיבים.

בארגון לדוגמא: מכירות נמוכות עשויות לנבוע לא בהכרח מחולשת מערך המכירות. יתכן והבעיה קשורה במוצר לא מספיק טוב יתכן והבעיה נעוצה באי אספקת מוצרים בזמן בשל בעיות בייצור או בלוגיסטיקה, יתכן ויש בעיית שרות הפוגעת בדימוי, יתכן ויש בעיית מחיר בשל מבנה הוצאות בעייתי, יתכן ויש בעיות במבנה הפיננסי של העסק, אשר איננו מאפשר אחזקת מלאי אופרטיבי.

בתהליכי אבחון וייעוץ, יש חשיבות רבה לראייה מערכתית, ולניסיון המעשי של היועץ בניהול מערכת עסקית.

מהלך החיים העסקיים, של כל ארגון עסקי מכל תחום באשר הוא, מלווה בתופעות המוגדרות כ"בעיות". חלק מהבעיות הוא טבעי, ומהווה שלב בהתפתחות העסקית הנורמלית, אשר מלווה כל עסק לאורך מחזור חיו. חלק מהבעיות הוא ייחודי וספציפי לעסק המסוים.

כאשר תופעות האופייניות לעסקים צעירים (בגיל הכרונולוגי של העסק) מופיעות בעסקים ותיקים ולהיפך, יש כפי הנראה בעיה.

לא כל בעיה מזוהה מיד כבעיה, ולא תמיד ניתן לזהות את חומרתה והשפעתה העתידית על התפתחות העסק. מאידך גם אם אין לכאורה בעיות הנראות לעין, זה לא אומר שהכול תקין.

יש לזכור שבמקרים רבים, העסק מתרגל לחיות עם תופעות שונות, משלים עם קיומם ומתאים את עצמו לתופעה. לעיתים בעלי העסק אינם ערים להתהוות "סדקים קטנים" המעידים על התנהלות בעיתית. במקרים רבים "פותרים את הבעיה" בנוסח "כך זה אצל כולם".

יש לזכור שגם אם העסק מרוויח עשויות להיות בעיות, לעיתים הרווח הפוטנציאלי שלא מומש גבוה בהרבה מהרווח שמומש, האם זו לא בעיה?

לכל ארגון ועסק בכל תחום, יש "D.N.A עסקי" שונה

ה D.N.A העסקי נוצר בתחילת הדרך, על ידי האישיות הכישורים ופילוסופית החיים הפרטית והעסקית של המייסד/מייסדים. ה D.N.A ישפיע בהמשך על כל הפעילות העסקית ואופן הניהול של העסק בכל התחומים.

ה D.N.A ישפיע באופנים שונים ומינונים שונים על: האוריינטציה העסקית ועל המבנה עסקי שייגזר ממנה ויכלול בין היתר את: מבנה הון, תמהילי ידע, מבנה ארגוני ופונקציונאלי, תמהיל אנושי, רמת טכנולוגיה, תהליכי ניהול ובקרה, מערך מידע, שת"פ עסקי ועוד.

ה D.N.A העסקי השונה יכתיב שגם בעיות זהות במינונים זהים, יבואו לידי ביטוי באופן ובעוצמה שונה, בארגונים עסקיים הפועלים באותו ענף. לא רק בעיות יבואו לידי ביטוי באופן שונה, גם מיצוי הפוטנציאל העסקי יבוא לידי ביטוי באופן שונה, וגם היכולת להתמודד עם קשיים עסקיים יהיה שונה. כנגזרת מכך גם אופן, תדירות, והיקף הסיוע הנדרש עשויים להיות שונים.

ה D.N.A העסקי עשוי להשתנות עם הזמן בשל אילוצים חיצוניים, משבר עסקי או אישי של המייסד, כניסת שותפים, או הגעה/צמיחה של בעלי עניין דומיננטיים בתוך העסק, שהעסק ייצור בהם תלות.

עסקים בתחומים שונים פועלים בסביבות תחרותיות שונות. לכל סביבה תחרותית מאפיינים שונים הנגזרים מסוג ואופי המוצר או השרות, ומעוצמת התחרות של הכוחות הפועלים בשוק הענפי (מתחרים ישירים, לקוחות, ספקים, מוצרים ופתרונות חלופיים, ואיומי חדירה של מתחרים חדשים).

סביבת התחרות של העסק, היא חלק מסביבה רחבה יותר הנשלטת על ידי חוקים, תקנות, הרשאות, רגולציה, שינויים דמוגרפים וכלכליים, גלובליזציה ועוד.

בכדי להתמודד ולהצליח, העסק חייב להכיר את יכולותיו, לחזק את חולשותיו, לטפח את חזקותיו ולבצע את המהלכים הנכונים, בזמן הנכון, ובאופן הנכון. בשפה אחרת להיות מנוהל באופן אפקטיבי ויעיל.

בסיס ההתנהלות של כל עסק גדול או קטן, הוא בקיום תהליכים ניהוליים, עסקיים וארגוניים ברי מדידה ההולמים והתואמים את אופי ועוצמת התחרות הענפית בהם פועל העסק. העסק צריך להיות מכוון השגת יעדים אסטרטגיים המוגדרים כמותית ועל ציר זמן. השגת היעדים האסטרטגיים, תוביל להשגת מטרת העל הנגזרת מחזון המייסדים והאופן בו מגדירים המייסדים את ייעודו של העסק, והערכים שלאורם יפעלו במהלך דרכו.

כמו בבעיות רפואיות, לא תמיד היכן שכואב שם גם הבעיה, כך גם בעסק, לא בהכרח מה שנראה כבעיה היא אכן בעיה ולהיפך. לא תמיד הגורם המזוהה כבעיה, הוא אכן מקור הבעיה. לעיתים מקור הבעיה הוא במקום אחר.

יש לזהות את בעיות הליבה שהן הבעיות האמתיות והמשפיעות ביותר על ההתנהלות העסקית. שלב הזיהוי והמיפוי הראשוני הוא בעל חשיבות רבה לפתרון מוצלח. לאבחון ולמיפוי בעיות רפואיות ולריפוי ,נדרש רופא מיומן ומנוסה, כך גם בטיפול בבעיות ניהוליות ועסקיות.

יש להבחין בין סימפטומים בעיתיים, גורמים בעיתיים, ותוצאות בעיתיות. במקרים רבים קשה להפריד ביניהם, אבל ברור שיש קשר ביניהם.

להלן מונחים שונים כפי שמופיעים במילון עברי של פרופ שוויקה

תופעה: התרחשות; מקרה; מאורע

תוצאה: פועל יוצא, השלכה

בעיה: עניין מסובך, מעיק או בלתי נעים הדורש פתרון; קושי; צרה

סימפטום/תסמין: סימן שמצביע על בעיה, מחלה, תופעה וכד'; סממן

גורם: חלק או מרכיב

סיבה: גורם מחולל ומניע לפעילה

סיבתיות: היגרמות של דבר אחד מדבר אחר, קשר של סיבה ותוצאה

לאחר זיהוי הבעיות והגדרת הצרכים המתאימים לעסק, יש צורך בבצוע השינויים הנדרשים. תהליך ניהול השינוי הוא תהליך מורכב ורגיש, המחייב ניסיון חיים וניסיון ניהולי רב בהובלת תהליכים דומים.

לבדיקת הצורך בייעוץ על בעל העסק לשאול את עצמו את השאלות הבאות:

  1. האם אתה נדרש, באופן שוטף, לכסות את המינוס בבנק בעזרת הלוואות, או כסף מהבית?

  2. האם אתה מרגיש, שאתה מוקף בעסקך בסמני שאלה רבים, ללא תשובות מספקות?

  3. האם אתה מרגיש, שכל העסק על הגב שלך, ואין לך עם מי להתייעץ?

  4. האם אתה מרגיש, שאתה כל הזמן עסוק, ו"העניינים לא זזים"?

  5. האם אתה סבור, שהעסק יכול להגיע לתוצאות עסקיות טובות יותר?

  6. האם אתה סבור, שהעסק צריך לשנות כוון?

  7. האם אתה מוטרד ומתלבט, לגבי עתידו של העסק?

  8. האם אתה עסוק בחלק גדול מזמנך, בסתימת חורים ובכבוי שריפות?

  9. האם אתה חושב שאתה משקיע הרבה זמן וכסף ומקבל תוצאות מאכזבות?

  10. האם אתה יודע שאתה מרוויח הרבה פחות מהמקובל בענף שבו אתה פועל?

אם לפחות תשובה אחת חיובית, מומלץ לשתף יועץ לניהול עסקי בהתלבטויות.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

"העסק הרעב", "העסק השבע", "העסק הריאלי"

בעקרון ארגון עסקי המבקש להגדיל את הפעילות העסקית, עושה דבר חיובי וטריוויאלי. אבל ,יש להיזהר מכך שהגדלת הפעילות לא תהיה אובססיבית ובכל מחיר. חשוב שהעסק יזהה את מקומו במחזור החיים העסקי ויבחן את "מוכנו

חסמי צמיחה עסקית - הגורמים המונעים מהעסק לגדול

בעסק קטן הצמיחה לרוב לא מתוכננת, העסק מוקם על בסיס רצון היזם להיות אדון לעצמו ולנצל יכולת מקצועית אישית ולממש חלום, או ניצול הזדמנות עסקית הנקרית בדרך, לבד או/ עם שותפים, או סיבות נוספות. עסקים כאלה מ

יתרון ערך, ובידול עסקי, לפי שרשרת הערך של פורטר

ככל שחברות נחשפות לצמיחה איטית ולתחרות גוברת, הופך היתרון התחרותי להיות גורם מכריע בביצוע החברה. היתרון התחרותי של החברה צומח מעבר לערך אותו יוצרת החברה ללקוח. במונחי תחרות, ערך הוא המחיר אותו מוכן הל

2005 © כל הזכויות שמורות U.P ייעוץ וניהול - עוזי פלג