• עוזי פלג

התכונות הנדרשות לעובד טוב

עודכן ב: ספט 15

מנהלים רבים מתחבטים בהגדרת מה זה "עובד טוב" ?, אין לי ספק שכל מנהל אשר יתבקש לדרג את תכונות "העובד הטוב", ידרג מספר רב של תכונות אשר חלקן יהיה שונה אצל כל מדרג, הגדרת התכונות שכל מנהל ידרג תיגזר מתפיסת עולמו הניהולית, מניסיונו בניהול עובדים, מגודל הארגון, סוג הארגון, ומורכבותו וממגוון התפקודים והכישורים הנדרשים לתפקוד טוב.

יש לזכור שכל עובד הוא פרט הנדרש לתפקד כחלק מקבוצה. ארגון עסקי גדול בנוי מתתי קבוצות, המרכיבות יחד קבוצת על אחת בעלת מטרה משותפת. במקרים רבים יש קונפליקט טבעי מובנה בכל תת קבוצה. בכל תת קבוצה תמהיל התכונות והיכולות האישיות עשוי להיות שונה.

בשורות הבאות אציג את התכונות הבסיסיות הנדרשות, לפי השקפת עולמי וניסיוני כמנהל שנים רבות. התכונות שנבחרו משפיעות ויוצרות שיווי משקל תפקודי. לכל תכונה שצוינה, נדרשות לרוב " תכונות עזר סמויות" שלא צוינו, אך מתקיימות בוודאות כאשר התכונה שצוינה מתקיימת בפועל.

ששת תכונות הבסיס לטעמי הן כדלקמן:

ממושמע – עובד לפי נוהלי העבודה שהוגדרו בארגון.

אחראי – שוקל היטיב את ביצועיו ותפקודו.

יעיל ותכליתי – מבצע את הפעולות הנדרשות,באופן נכון ובקצב הנדרש.

יוזם – מנסה לחפש דרכים ופתרונות מעבר למקובל.

עצמאי – מסוגל לתפקד ללא פקוח והנחיה צמודים.

מתמיד – מתפקד כפי שצוין למעלה לאורך זמן.

תכונת המשמעת מגדירה למעשה את "הראש הקטן" מההיבט החיובי, כלומר תעשה מה נדרש לפי הנהלים וההנחיות,תכונה זו עשויה להצמיח "עובדים צודקים" שעובדים רק לפי הספר, תכונות האחריות, היוזמה והעצמאות, מגדירות למעשה את תכונות "הראש הגדול" החיוני לאיזון "הראש הקטן". היעילות והתכליתיות מגדירים את התפוקה הנגזרת מתפקודם ואיכותה, תכונת ההתמדה חיונית לרציפות ההתנהלות והתוצאות לאורך זמן ולא "להתעלות נקודתית" בתחום מסוים.

ממושמע

עובד נדרש להיות בעל משמעת עצמית וארגונית, המשמעות היא שהעובד מקבל עליו ומפנים, את נהלי הארגון והקוד האתי וההתנהגותי בארגון, כמו גם את כללי ההתנהגות כאדם וכאזרח . תחום המשמעת אמור ליצור בסיס התנהלות אחיד לעובדי החברה, ולמנוע בעיות מקצועיות, מוסריות, ואתיות בארגון. עובד ממושמע מבטיח שיבוצעו רק הדברים הנדרשים מהעובד ובצמוד לנהלים, ויוצר אחידות קבוצתית.

אחראי

עובד המבין את אחריותו האישית לבצוע המטלה הנדרשת, יודע להבחין בין טוב ורע, מבין היטב את הנדרש ממנו ובמקביל יודע להביע את דעתו ולשאול אם לא ברור. תכונה זו אמורה לנטרל משמעת "רובוטית", העשויה להיגרם מהנחיה מוטעית, ממידע לא מחודד, ומהעדר משוב שוטף ממנהלו הישיר. עובד אחראי מקנה למנהלו "שקט ובטחון" שהעבודה מתבצעת כיאות, תוך בקרה ותשומת לב לזיהוי טעויות אפשריות, ומאפשרת למנהל להשקיע זמן בתהליכים בעיתיים המצריכים פקוח צמוד.

יעיל ותכליתי

שתי ההגדרות הן למעשה "בול ושובל" יעילות ותכליתיות חייבים להיות משולבים תמיד ביחד, עובד יעיל ותכליתי יבצע תמיד את "הפעולות הנכונות בצורה הנכונה ובקצב הנדרש". עובד יעיל הוא לרוב גם מסודר וממוקד, לסדר ולמיקוד השפעה גדולה על יעילות הבצוע. בצוע הפעולות הנכונות בצורה הנכונה, יוביל למוצר ברמת איכות נדרשת ללא צורך בתיקונים, הקצב הנדרש יוביל לעמידה בתקני זמן תמחירי, בלו"ז מתוכנן.

יוזם

עובד יוזם מוסיף למערכת דברים נוספים הנמצאים בתוכו, אשר לא הוגדרו כנדרשים לבצוע המטלה המוגדרת. היוזמה היא חלק מ"ראש גדול" ומונעת על ידי שאפתנות להוכיח יכולות נוספות. היוזמה היא ערך מוסף המתקבל כבונוס לשוטף ללא תכנון וציפיות מוקדמות.

עצמאי

מסוגל לתכנן לעצמו את הזמן לאחר קבלת המשימות, איננו מטריד את מנהליו על כל דבר קטן, יודע לפתור את הבעיות הקטנות השוטפות הקימות בכל תהליך באופן עצמאי. עובד עצמאי חוסך לארגון זמן יקר של מנהלו הישיר.

מתמיד

תכונת ההתמדה חשובה מאד ומבטיחה שכל התכונות שצוינו, אכן קימות בבסיס העובד ומצביעה על תכונות ודפוסי התנהלות עקביים, בניגוד להברקות רגעיות או הישגים נקודתיים. ההתמדה מצביעה על יציבות ומאפשרת לעסק להגדיר את העובד "כעובד עוגן" שאפשר לבנות עליו. עובד יציב ומתמיד חוסך למערכת פתרונות מאולתרים, הנדרשים לסתימת חורים הנובעים מהיעדרות עובדים לא מתוכננת.

יש לציין שהתכונות שצוינו באות בנוסף לתחומי הידע הנדרש והנרכש בכל ארגון.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה זה משבר? מה עושים? איך יוצאים?

כאשר מדברים על משבר צריך תחילה להבין מהו משבר, באיזה סוג משבר נמצאים, מה היא סביבת המשבר, מה המשמעות וההשפעות, במה הוא קשור, באיזה שלב במשבר נמצאים, ואיך מתמודדים אתו. משבר הוא: אירוע לא מתוכנן ולא צפ

פתרון מול צורך בשיקולי הקנייה של הצרכן

מבחן הערך של הפתרון המוצע ע"י הספק מול הצורך הנדרש ע"י הלקוח, היא הנכונות של הלקוח לרכוש את המוצר הספציפי ולא המתחרה. מבחן זה הוא גם הצלחת הספק ביצירה והדגשת הערך ללקוח שהפתרון מספק. הצלחת הספק תבוא ל

שלושת ממדי הניהול בראייה ניהולית

ראייה ניהולית (במידה והיא קיימת) היא אותה ראייה שמאפשרת למנהל לראות את מה שאחרים לא תמיד רואים, הראייה הניהולית חייבת לכלול הבנה ויכולת לתת משמעות ניהולית לקשר בין הגורמים הבאים: ראיית המטרה, ראיית המ

2005 © כל הזכויות שמורות

U.P ייעוץ וניהול - עוזי פלג