2005 © כל הזכויות שמורות U.P ייעוץ וניהול - עוזי פלג 

מיקום העובד בארגון, או הכסא הארגוני

10.11.2016

כל עובד בארגון יושב על "כ.ס.א", לא כסא ישיבה רגיל, הכסא הוא ה "כ.ס.א" הארגוני והוא מבטא את "מיקומו ומשקלו " של העובד בארגון בו הוא עובד, הכסא מבטא את הסטאטוס הנוכחי וגם את פוטנציאל הקידום העתידי בארגון.

 

כ.   כפיפות  - הכפיפות מבטאת את המרחק שבו ממוקם העובד במדרג ההיררכי מהממונה הישיר.

ס. הסמכות -  הסמכות מבטאת את ההרשאות שהארגון העניק לבצע בתחום האחריות שהוגדר.

א. אחריות -  האחריות מבטאת את הגבולות הגזרה אשר בהם פועלים.

 

המשקל הסגולי של הפונקציה הארגונית - לכל פונקציה ארגונית בארגון יש משקל שונה (מידת מרכזיות או חשיבות ארגונית) המרכזיות נקבעת לפי אופי הארגון, תחומי הפעילות, פריסתו הגיאוגרפית ולעיתים דומיננטיות העומד בראשו ומידת האמון והערכה שהוא זוכה בארגון, כמו גם מידת קרבתו לעומד בראש הארגון.

 

האחריות מבטאת מימד שטח, והסמכות מימד עומק או עובי,  מכפלת השניים נותנת למעשה נפח של התפקיד.

 

משקל התפקיד בארגון  = משקל סגולי של הפונקציה הארגוניתX  האחריות X הסמכות

הכפיפות מבטאת מיקום במרחב הארגוני והיא למעשה הכבל שמחבר בין בעל התפקיד בארגון לממונה הישיר שלו. ככל שכבל החיבור קצר יותר ועבה יותר, הוא מסוגל לשאת יותר עומס של תפקידים ואחריות ומעמדו של הכפיף בארגון חזק יותר.

 

ברור שככל שמשקל התפקיד בארגון גבוה יותר, הכבל הנדרש צריך להיות חזק יותר ומתוח יותר וכפועל יוצא מכך, נקודת העיגון של הכבל (המנהל הישיר) צריכה להיות חזקה יותר.

בארגון יש כוחות צדדיים שמנסים להזיז את הכבל המתוח., הכוחות הם מתנגדים ישירים לבעל התפקיד הרוצים לפגוע בו, מתנגדים של מנהלו  של בעל התפקיד שרוצים לפגוע במנהל דרך פגיעה בבעל התפקיד, ומתנגדים של הכפיף של בעל התפקיד המנסים לפגוע בכפיף, דרך פגיעה בבעל התפקיד. ככל שהכבל הארגוני מתוח יותר, הוא מתנדנד פחות ,ונדרש כוח צדדי משמעותי יותר כדי להזיזו . המשמעות  היא שמעמדו של בעל התפקיד בארגון חזק יותר ויציב יותר.

המבנה הארגוני - מגדיר את האופן שבו החברה אמורה להתנהל באופן המיטבי בהתאם לבסיס העסקי.

 

תהליכים ארגוניים נועדו לתמוך באופן יעיל בתהליכים עסקיים, ולאפשר להם להתבצע באופן המיטבי. תהליכים ארגוניים ממומנים על ידי תהליכים עסקיים, ושזורים בכל חלקי הארגון בדומה לכלי הדם בגוף האדם. בניגוד לתהליכים העסקיים  שמטרתם לייצר לקוחות ודרכם הכנסות. התהליכים הארגוניים אינם יוצרים פעילות עסקית  באופן ישיר, אך מספקים לתהליכים העסקיים גמישות ותשתית למיצוי מרבי של הפוטנציאל העסקי של הארגון. לתהליכים הארגוניים השפעה מכרעת על שעור הרווח

 

תהליכים ארגוניים הם באופיים פנימיים, תהליכים עסקיים הם חיצוניים, ניתן לדמות את המבנה הארגוני כשלדה של רכב בעוד שהתהליכים העסקיים הם המנוע שמניע את כל הרכב, ההנהלה היא זו שמחזיקה בהגה  וקובעת את כוון הנסיעה

 

יישום תקין של מבנה ארגוני מחייב:

  • הגדרת תפקיד (תחומי פעילות)

  • מיקום היררכי (כפיפות ישירה וניהול)

  • גבולות אחריות (קבלת אחריות העברת אחריות)

  • סמכויות

  • ידע נדרש למילוי ראוי של התפקיד.

  • תפוקות נדרשות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

נושאים
Please reload

חפש בעזרת תגיות
מאמרים אחרונים
Please reload