בארגונים עסקיים השימוש במושג תמהיל, נפוץ בעקר כשמדובר בתמהיל מוצרים, תמהיל השיווק, או תמהיל של אסטרטגיות, פחות נפוץ הוא השימוש בתמהיל האנושי. לתמהיל האנושי יש את ההשפעה הגדולה ביותר על אופיו ואופן התנהלותו, של הארגון העסקי בחיי היום יום, והוא משמש פלטפורמה לשינוי ולצמיחה ארגונית ועסקית.
מהו תמהיל אנושי בארגון עסקי ?
תמהיל אנושי הוא אותו מגוון של יכולות כשורים ותכונות, הנדרשות בארגון עסקי במינונים שונים ובהרכבים שונים המותאמים לסוג, מבנה וגודל הארגון. ישנם ארגונים המחפשים רק גאונים או עובדים מבריקים באופן מיוחד, ולא תמיד בודקים תכונות נוספות, שיתכן ואינן נמצאות אצל אותם עובדים מבריקים. הבעיה של עובדים מבריקים היא, שהם אינם בנמצא בכמות גדולה. לעתים מקבץ מתאים של תכונות אצל עובד פחות מבריק, עדיפים על פני עובד מבריק הנעדר את אותם תכונות.
לכל אדם תמהיל של מינונים שונים של: יכולות, כשורים מולדים ונרכשים ותכונות ומאפיינים שונים העושים אותו מה שהוא. התמהיל האנושי בארגון הוא תמהיל של תמהילים אישיים. התמהיל האנושי בארגון צריך להיות מאוזן, במילה מאוזן הכוונה לאיזון של מרכיבי אישיות ותכונות. בידע המקצועי בכל פונקציה צריך לשאוף למקסימום. בתכונות אנוש אין מקסימום, יש מינונים שונים העושים את ההבדל בין האנשים.
אם ניקח דוגמה מתחום הספורט נגלה שהקבוצות הטובות ביותר, היציבות ביותר והמצליחות ביותר, אינן אוסף של "כוכבים" וגם לא אוסף של "פועלים שחורים", בקבוצות אלה יש איזון מתאים בין "כוכבים" ו"פועלים שחורים" וכאלה שהם בין לבין, כך גם בארגון עסקי,נדרש תמהיל אנושי מאוזן.
בארגון עסקי קטן הכולל מספר קטן של מנהלים ועובדים, המבצעים מספר רב של פעילויות עסקיות וארגוניות מגוונות, נדרש תמהיל ומינון של יכולות ותכונות שונות, מהנדרש מעובדים ומנהלים העובדים בארגון עסקי גדול.
ארגון קטן הוא גמיש בהתנהלותו,שימוש יחסית נמוך במערכות מחשב ומידע לצורכי ניהול, לא פורמלי, ביורוקרטי במינון נמוך מאד. תהליך קבלת ההחלטות מהיר וספונטני, מבנה ארגוני צר ומדרג ניהולי היררכי שטוח. בעל תגובות מהירות לצרכים משתנים, גמישות גבוהה מאד לדרישות הלקוח.
בארגון גדול כל מה שנאמר על ארגון קטן הוא בדיוק הפוך, הוא קשיח, פורמלי, שימוש מרובה במערכות מחשב ומידע לצורך ניהול, ביורוקרטי, תהליך קבלת החלטות אטי, מבנה ארגוני רחב ועמוק, תגובה אטית לצרכים משתנים, קשיחות לדרישות הלקוח.
כמובן שצריך להתייחס לסוג העסק והענף שבו הוא פועל (ייצור,מסחר,שירותים טכניים,פיננסים ועוד), ברור שסוג העסק מכתיב דרישות ידע מקצועי שונות. ההשוואה מתייחסת לעסק גדול וקטן בתחום פעילות דומה, כאשר הדגש הוא על גודל העסק. צריך להבין שהפעילות העסקית, המתבצעת בעסק קטן דומה לזו המתבצעת בארגון גדול ההבדל הוא במינונים ובנפח הפעילות בכל תחום.
לדוגמה: שיווק ומכירות,רכש,ייצור או/ו שרות, לוגיסטיקה, אחזקה, אבטחת איכות,פתוח, הנהלת חשבונות. כל אלה הן פעילויות המתבצעות הן בארגון קטן והן בארגון גדול, הפועלים בתחום דומה. האופן שבו מתבצעים הדברים שונה, כך גם אופי התהליכים וכמות העובדים העוסקים בכל תחום.
אין להבין מהנכתב שהארגון הקטן מצליח והגדול נכשל, לא כך הוא, מה שצוין מאפיין כל מערכת בהתאם לצורך הטבעי שלה להתנהל, אילו זה לא היה כך, או הפוך שתי המערכות היו קורסות.
השוני המהותי בין הארגון הגדול והקטן, מכתיב את כשורי העובדים ומספר העובדים בעלי כשורים שונים או דומים, הנדרשים לכל עסק. מאחר וכל ארגון הוא מערכת וככזה, בכדי להגיע למיצוי היכולת הארגונית והעסקית, הוא חייב להיות מאוזן בתמהיל האנושי שלו.
לדוגמה: בארגון קטן בשל מיעוט העובדים והצורך לבצע מגוון מטלות ארגוניות ועסקיות, כל עובד חייב להיות מיומן במספר תחומי פעילות, הן בתחום הטכני והייצור והן בתחום הניהולי והאדמיניסטרטיבי. מידת הידע הנדרש עשויה להיות פחות מעמיקה, אך יותר נרחבת מהנדרש מפונקציות מקבילות בארגון גדול, לעומת זאת העובדים בארגון קטן, נדרשים להיות בעלי גמישות ונכונות "להקפצות" מתחום פעילות אחד למשנהו, "לסתום" חורים ולעגל פינות, ולעיתים לעבוד בשעות חריגות.
לעומת זאת בארגון גדול יש יותר פונקציות ויותר בעלי תפקידים מאיישים אותם. הפונקציות עוסקות לרוב בתחום אחד בלבד,רק שיווק, רק תפ"י, רק רכש וכו.., הפעילות מוגדרת, סדורה ומתוכננת, ומתנהלת בהתאם לתהליכים מובנים, ובסביבת מערכות מידע מרכזיות. בחב' גדולות עובדים לרוב מול תקציב, ומטרות על המגדירות אסטרטגיות שונות למימושן. נדרשת לרוב משמעת ארגונית ומקצועית, ( "פינות מרובעות") וקשיחות תפקודית מסוימת. (בחברות סטארט אפ ההתנהלות שונה).
בארגונים גדולים מערכות המידע הניהולי הם ליבת הניהול השוטף, כולם משרתים את המחשב וכולם ניזונים ממנו, בעוד שבארגון קטן, רמת השימוש במחשב לרוב פחותה וסלקטיבית ואיננה מכסה את כל תחומי הפעילות, לכן נדרשת פעילות משלימה "חוץ מחשבית", פעילות זו מחייבת את העובדים ליכולת המשלימה את הנדרש.
בכדי שכל אחד מהארגונים יתפקדו כיאות הם נדרשים לאייש עובדים בעלי תכונות התואמות את אופן התנהלות העסק, נסו לדמיין מה יקרה בעסק קטן במידה "וירבעו פינות" ומה יקרה בעסק גדול אם "יעגלו פינות", לכל עסק נדרש תמהיל אנושי מתאים של עובדים ומנהלים.
גם כאשר הידע המקצועי הנדרש של העובדים, המותאם לפונקציה אותם הם ממלאים בארגון הקטן ובארגון הגדול יהיה זהה, ידרשו כישורים אישיים שונים, התוצר הסופי של כל עובד, יקבע על ידי שילוב של הידע ומכלול התכונות והכישורים האישיים.