• עוזי פלג

הבעייתיות של הפתרון הזמני – פתרון "אולר לדרמן"

עודכן ב: אוק 26

אולר "לדרמן" הוא מערכת כלים ידנית קטנה הכוללת כלים ולהבים שונים בערכה אחת, המשמשת תחליף זמני לארגז כלים מקצועי הכולל מספר רב של כלים יעודים, ניתן להחזיק את האולר בכיס ולהשתמש בו במצבי חרום, האולר לעולם לא יהיה תחליף לכלי הייעודי.


למרות היישומים הרבים הנמצאים באולר, הכלי עדיין מוגבל ואיננו מכסה את מגוון האפשרויות האמיתי הנדרש בעת הצורך לתקן תקלה רצינית, במצב חרום ובהעדר כלי אחר מתאים, האולר יכול לתת מענה זמני עד לפתרון הנכון של הבעיה.


שימוש באולר לפתרון בעיות לא צפויות מחייב יצירתיות ודמיון של המשתמש, מאחר ויש לעיתים צורך לאלתר ולהשתמש בלהב הקיים שאיננו בהכרח הכלי הנדרש לפתרון, אולר רב להבי זול יותר ממגוון הכלים המקצועי הנדרש בארגון ובמקרים רבים נוטים להשתמש בו באופן שוטף.


"פתרון לדרמן" הינו פתרון שאמור להיות זמני ומאולתר לבעיה לא צפויה או בעיה שמצריכה זמן לימוד ותחקור לעומק, שמנסים לתת לה פתרון על ידי שימוש בידע או יכולת מוגבלת בהעדר זמן או כלים מתאימים, או מתוך רצון לחסוך בעלויות מידיות.


הפתרון הזמני נותן תחושה של הקלה זמנית ונקודתית מאחר והוא פותר בעיה, אך מאחר והפתרון למרות שהוא לא אופטימאלי משרה תחושה שהכול הסתדר, לומדים לחיות אתו לא ממהרים לחפש ולשפר את המצב ומנציחים אותו במהלך הזמן.


בחלוף הזמן שוכחים שזהו למעשה פתרון זמני, מיישמי הפתרון לעיתים כבר לא במערכת, כנ"ל הגורמים שהציפו את הבעיה, ממשיכי הדרך חיים אתה כדרך חיים "זה מה יש".


המצב דומה לאדם הסובל כאבים ברגל ולא הולך לפתור את הבעיה אלה מנסה לחיות עם הבעיה, וכתוצאה מכך הוא מסגל לעצמו הרגלי הליכה לא טבעיים.


ארגון עסקי הוא מערכת מורכבת, אשר בתוכה פועלים גורמים שונים המקיימים תהליכים שונים ומתבצעות פעילויות שונות, ככל שבצוע התהליכים הוא יעיל יותר מתוזמן ומסונכרן בין כל מרכיבי המערכת. הארגון העסקי יעיל יותר ומתפקד כראוי. אי לכך הפתרונות הנדרשים למערכת צריכים לקחת זאת בחשבון.


פתרונות זמניים אינם מתייחסים לכל ההיבטים המערכתיים, ונותנים פתרון נקודתי מהיר בלבד. סוג של "עזרה ראשונה". לעיתים הפתרון הזמני ביח' עסקית מסוימת, מקשה על יח עסקית אחרת קשורה.


פתרונות זמניים עשויים להתבצע בכל תחום ארגוני עסקי: איוש זמני של עובד או מנהל הופך להיות קבוע לא בהכרח בשל הבצועים, יותר בשל הנוחות, אי נעימות, והשקעת זמן ולימוד הנדרשים בהחלפתם. ציוד זול וזמין שאמור היה לשמש כפתרון מהיר הופך לקבוע, למרות הסרבול וחוסר היעילות בתפעולו. מערכת מידע שאינה מכסה תחומי פעולות חשובים בעסק שהוכנסה כפתרון לזמן מוגבל. ספק זמני זול ובעייתי הפך לספק קבע לא מוחלף למרות הנזק שהוא גורם, בשל הצורך לאתר מקור חלופי. כנ"ל קבלני משנה. אפילו לקוח בעייתי שעלות אחזקתו גבוהה, לא משלם כראוי, יוצר רווחיות נמוכה למערכת ומצריך טיפול מיוחד ואישי של מנהלים. מיקום עסק שאמור היה לשהות באזור מסוים זמן לארך, הפך למיקום קבע שמנע צמיחה.


בכל המקרים שצוינו רוטנים: "שצריך להחליף ולשנות", בפועל לא עושים הרבה חיים עם זה כגזרת גורל.


מאחר והתנאים, האילוצים, הצרכים, והטכנולוגיה, והידע משתנים, והניסיון הניהולי מצטבר,יש לבחון כל הזמן את בעיות הארגון הן אלה שקיבלו פתרון זמני, וגם אלה שקיבלו בזמנו פתרון מיטבי, ולבדוק האם לא ניתן לקבל פתרון טוב יותר היום.

למעשה מדובר בתהליכים של שיפור שיטות המתבצע באופן רציף ועקבי. יש מצב שבארגון ותיק מתקיימים אוסף של פתרונות מאולתרים שקשה למצוא ביניהם מכנה משותף. יש להיזהר ממלכודת "הנוחות" בפתרון האלטרנטיבי "הזמני".


שיטת הפתרון הזמני מצמיחה בעסק "מומחי פתרון לזמן קצר" , שרק הם יודעים לטפל בבעיות מסוימות, במהלך הזמן נוצרת תלות באותם גורמים. עסק נדרש למונעי בעיות ולפתרונות קבועים ומיטביים לבעיותיו. ולראייה לטווח רחק.


ההקלה המיידית במצב כתוצאה מהפתרון המאולתר מרדימה, אבל לא מספקת את הפתרון המלא המערכתי, לכן יש לראות ב"פתרון זמני" רק "עזרה ראשונה" ונדרש פתרון מיטבי וקבוע בהקדם.

37 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה זה משבר? מה עושים? איך יוצאים?

כאשר מדברים על משבר צריך תחילה להבין מהו משבר, באיזה סוג משבר נמצאים, מה היא סביבת המשבר, מה המשמעות וההשפעות, במה הוא קשור, באיזה שלב במשבר נמצאים, ואיך מתמודדים אתו. משבר הוא: אירוע לא מתוכנן ולא צפ

פתרון מול צורך בשיקולי הקנייה של הצרכן

מבחן הערך של הפתרון המוצע ע"י הספק מול הצורך הנדרש ע"י הלקוח, היא הנכונות של הלקוח לרכוש את המוצר הספציפי ולא המתחרה. מבחן זה הוא גם הצלחת הספק ביצירה והדגשת הערך ללקוח שהפתרון מספק. הצלחת הספק תבוא ל

שלושת ממדי הניהול בראייה ניהולית

ראייה ניהולית (במידה והיא קיימת) היא אותה ראייה שמאפשרת למנהל לראות את מה שאחרים לא תמיד רואים, הראייה הניהולית חייבת לכלול הבנה ויכולת לתת משמעות ניהולית לקשר בין הגורמים הבאים: ראיית המטרה, ראיית המ

2005 © כל הזכויות שמורות

U.P ייעוץ וניהול - עוזי פלג