• עוזי פלג

ניתוח יכולת אישית בארגון עסקי

הצלחתו של כל עסק לאורך זמן, נגזרת מתמהיל יכולות אנושיות הנמצאות בעסק. תמהיל היכולות בנוי משלוש קבוצות המאפיינות את שלושת התחומים ההכרחיים לכל עסק. מינון היכולות בכל קבוצת יכולת, עשוי להשתנות בהתאם: לגיל העסק, תחום העיסוק, גודל, מורכבות, מידת החדשנות, אופי התחרות, סוגי לקוחות, טכנולוגיה , תרבות ארגונית ועסקית ועוד.


במהלך השנים על בסיס מחקרים רבים, על ידי מיטב החוקרים בתחומי הניהול והפסיכולוגיה, נבנו מודלים שונים לאפיון ואבחון: אישיות, תכונות, יכולות, פוטנציאל ועוד. מודלים רבים ושונים משמשים את מכוני האבחון וההשמה של משאבי אנוש.


במאמר הנוכחי ברצוני להציג מודל פשוט שבניתי המאפשר לכל אחד לבחון את עצמו או/ו להעריך במהירות את תמהלי היכולות האישיות הנמצאות בעסק. מילוי הנתונים הוא על בסיס הערכת המנהל את עובדיו, או בתשאול ישיר שהגורם הנשאל מעריך את עצמו על ידי מתן ניקוד. המודל איננו מדעי אך הוא בהחלט כלי משלים להתרשמות ולחוות דעת שמגבשים על עובדים.


בכל קבוצת יכולת נבחרו 10 תחומים שנמצאו מתאימים על ידי. ניתן כמובן להחליף כישורים בכל קבוצה. הכישורים שאני בחרתי נבחרו על סמך ניסיון של עשרות שנות ניהול וייעוץ לניהול עסקי.

המודל כולל גם 7 תכונות (מסומנות בירוק) המופיעות בספרו של סטיבן קובי המתייחס "לאנשים אפקטיביים ביותר".


שלושת הקבוצות הן: כישורי מקצוע בתחום עיסוק פונקציונלי מוגדר, כישורי אישיות, כישורי ניהול.

כל קבוצת כישורים מורכבת מיכולות שונות בהתייחס לקבוצה. כישורי מקצוע הן יכולות נרכשות הצוברות ניסיון ומושפעות מכישורי האישיות, כישורי אישיות הן ברובן יכולות מולדות חלקן מתעצבות במהלך הזמן, כישורי ניהול משלבים יכולת נרכשת, המסתמכת על כישורי אישיות וניסיון מצטבר. הניקוד המוביל של קבוצת הכישורים הוא המאפיין האישי הבולט.


שלושת הקבוצות יוצרות את משולש היכולת האישי. כל משולש יכולת הוא מערכת יכולות ייחודי לכל עובד. תמהיל היכולת הארגונית עסקית מורכב מתמהילי משולשי היכולת האישית של עובדי הארגון , מנהלים ועובדים.


משולש היכולת האישי הוא למעשה הפוטנציאל הטמון בכל עובד, מאחר ומבנה משולש היכולת שונה מעובד לעובד, כמות משולשי היכולת בכל עסק יהיה כמספר העובדים בעסק. השימוש במודל מסייע לזהות עובדים בעלי פוטנציאל לצורך קידום או הכשרה, או בצוע מטלות מיוחדות.

משולש היכולת מאפשר לזהות את סוגי היזמים:


יזם על בעל בסיס כישורי ניהול. יזם על בסיס כישורי מקצוע, יזם על בסיס כישורי אישיות.

היכרות והבנת משולש היכולת מאפשר ליזמים ולעסקים זעירים בתחילת דרכם, לזהות את כישורי היכולת שלהם, ובהתאם לכך לזהות כישורים ויכולת משלימה נדרשת בהתאם לסוג המיזם/עסק עוד בטרם הקמת העסק, או זמן קצר לאחר הקמתו.


יש לזכור בעסק זעיר 1-4 עובדים שהבעלים הוא המקצוען הדומיננטי או בעסק של אדם בודד. משולש היכולת של הגורם המרכזי בעסק, הוא למעשה משולש היכולת של העסק.

כאשר העסק גדל יכולת נדרשת שלא תושלם תהפוך לחולשה אסטרטגית בהמשך. חשוב להדגיש שעסק נדרש ליכולת טובה בשלושת התחומים, ככל שהעסק צומח יגדל הצורך בכל היכולות החסרות, ויהיה צורך להשלימם.

מרכיבי משולש היכולת

בטבלה ניתן לראות את התכונות החשובות ביותר כל קבוצת כשורים בדגש על לדעתי . יתכן ויהיו כאלו שירכיבו רשימה שונה.

התכונות הנדרשות לכישורי המקצוע נדרשות בכל תחום פעילות מקצועי בין אם מדובר בעובד כפיים, ובין אם מדובר בעובד משרד או מהנדס פתוח או איש כספים.


כישורי הניהול הנדרשים לעובדים שאינם מנהלים, הם מינוריים ויחסיים לצורך בניהול עצמי בסביבת העבודה. כישורי הניהול למנהלים הם מודול הכישורים המוביל במשולש היכולת. כשורי המקצוע מהווים רקע והשלמה.


כישורי אישיות הם המודול המשותף הן לעובדים והן למנהלים, וחשיבותו גדלה ככל שהעובד עוסק בפעילות מורכבת, המחייבת שיתוף פעולה עם עובדים נוספים, עבודה עצמאית, סביבה דינמית ומשתנה, וניהול מרחוק. כישורי האישיות הם הבסיס ככל שהתפקיד בכיר יותר, והם חייבים להיות צמודים לכישורי הניהול.


בסביבה תחרותית, חדשנית, ומשתנה כישורי האישיות הם החשובים ביותר.


רצ"ב דוגמה לניתוח פרופיל יכולת המאפשר זיהוי חוזקות וחולשות אישיות. הערכים המספריים מייצגים רמת יכולת בסולם ערכים, הציון המתקבל בכל תחום מרכיב את ערכי משולש היכולת של הגורם המאובחן. במלבן השמאלי התחתון מתקבל ציון משוקלל כולל של רמת פרואקטיביות.


לפי מחקרים של סטיבן קובי ציון פרואקטיבי משוקלל גבוה מאפיין את היזמים המוצלחים ביותר.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שלושת ממדי הניהול בראייה ניהולית

ראייה ניהולית (במידה והיא קיימת) היא אותה ראייה שמאפשרת למנהל לראות את מה שאחרים לא תמיד רואים, הראייה הניהולית חייבת לכלול הבנה ויכולת לתת משמעות ניהולית לקשר בין הגורמים הבאים: ראיית המטרה, ראיית המ

פרשנות שגויה של המציאות העסקית

בשנות עבודתי כיועץ לניהול עסקי, נתקלתי בלא מעט מקרים שבעלי העסק נתנו לי תיאור של מצב העסק, שהיה שונה מאד מהרושם שאני קיבלתי. ככל שהעמקתי יותר והצגתי נתונים שאספתי, בעל העסק עדיין נאחז בעמדותיו הסביר ו

"העסק הרעב", "העסק השבע", "העסק הריאלי"

בעקרון ארגון עסקי המבקש להגדיל את הפעילות העסקית, עושה דבר חיובי וטריוויאלי. אבל ,יש להיזהר מכך שהגדלת הפעילות לא תהיה אובססיבית ובכל מחיר. חשוב שהעסק יזהה את מקומו במחזור החיים העסקי ויבחן את "מוכנו

2005 © כל הזכויות שמורות U.P ייעוץ וניהול - עוזי פלג